אי ציות לרמזור אדום

 

 

בעבר, נהג שנתפס על מעבר ברמזור אדום קיבל זימון לדין באופן אוטומטי.

 

כיום המצב מעט שונה, ומתחם הענישה לעבירת הנסיעה באור אדום בשנת 2024 נע בין קנס בשיעור 500 ש"ח - 1500 ש"ח, או במקרים חמורים יותר זימון לדין, זאת בנוסף ל10 נקודות בגין ביצוע העבירה.

 

כמו כן, ניתן כיום לבקש להמיר דוחות רמזור ס' סעיף 6528 ו 6701 לאזהרה, זאת לנהג שעברו נקי ב-10 השנים שקדמו לביצוע העבירה.

 

 

הסדר טיעון ללקוח המשרד שנתפס בפעם השניה חוצה צומת ברמזור אדום

  

 מעבר באור אדום

 

במידה ועבירת הנסיעה באור אדום בוצעה תחת נסיבות מחמירות - יקבל הנהג זימון לדין ויוגש נגדו כתב אישום, זאת בנוסף לצבירת 10 נקודות.

 

דוגמאות ל"נסיבות מחמירות" הן, כניסה לצומת באור אדום תוך גרימת הפרעה ו/או סיכון לעובר דרך אחר, בשעה שבצומת היה כלי רכב שהגיע מכיוון אחר, ובמידה והתרחשה תאונת דרכים או שהיו נפגעים.

 

כיום, בעידן מצלמות א3 האוכפות מלבד מהירות גם עבירות אור אדום ברמזור, נהג רכב הנכנס לצומת כאשר האור האדום ברמזור דלק 5 שניות ומעלה, יקבל זימון לדין (ע"פ ס' עבירה 6728), זאת בנוסף ל- 10 נקודות ככל שיורשע בביצוע העבירה.

 

אפשרות נוספת לזימונו של הנהג לדין היא במידה ונרשמה לחובתו הרשעה קודמת על מעבר באור אדום במהלך 3 השנים שקדמו לעבירה הנוכחית.

 

לקצין משטרה הסמכות להורות על פסילה מנהלית לרישיונו של נהג העובר באור אדום בנסיבות מחמירות למשך 30 ימים, וזאת עוד טרם עריכת הדיון בבית המשפט.

 

בדיון בבית המשפט באפשרות התביעה לדרוש מבית המשפט ענישה בדמות קנס כספי, פסילה על תנאי, פסילה בפועל, ובמקרים נדירים - מאסר על תנאי ואף מאסר בפועל, והכל בהתאם לחומרת העבירה, נסיבותיה, ולעברו התעבורתי של הנהג. 

 

 

דרכי אכיפת עבירת רמזור אדום

 

אכיפת העבירה מתבצעת לרוב ע"י מצלמות אלקטרוניות המוצבות בצמתים, והצילום ישמש כראייה במשפט.

 

המצלמה מופעלת כאשר הרכב עובר על חיישן המותקן בכביש, ומבצעת 2 צילומים של הרכב עם הרמזור בהפרש של כשנייה אחת ביניהם, זאת על מנת להוכיח שהנהג חצה את קו העצירה בצומת באדום, לא עצר, והמשיך לעבר מרכז הצומת. המצלמה משדרת באופן אוטומטי את התמונות למרכז בקרה של המשטרה בירושלים, שם בודק אותן שוטר, וככל שיאשר שבוצעה עבירה, יופק וישלח לנהג דו"ח בגין העבירה .

 

בניגוד לעבר, שבו חלה התיישנות על עבירות מצלמה לאחר שנה מיום ביצוען, כיום ההתיישנות חלה לאחר 4 חודשים ממועד ביצוע העבירה. אשר על כן, על המשטרה להמציא לנהג הרכב את הדו"ח או הודעה על ביצוע העבירה בתוך תקופה זו של  4 חודשים .  

 

ככל שהדוח יומצא לנהג או לבעל הרכב מאוחר יותר, הרי שניתן לדרוש שהדו"ח יבוטל וימחק. זאת מכוח סעיף 225א לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ"ב-1982.

 

מפאת כמות הדוחות הרבים שמייצרות מצלמות א3 בתקופה האחרונה, ואי יכולת המשטרה להנפיק הדוחות לאחר שנבדקו וזאת בתוך 4 חודשים,  מוציאה המשטרה בתוך תקופה זו הודעה מקדימה לנהג בה נאמר כי נתפס ע"י מצלמה מבצע עבירת אור אדום , ובהמשך יקבל הדו"ח. כך מתגברת המשטרה על מחסום ההתיישנות המאפשר לה להעביר את הדו"ח במועד מאוחר יותר.

 

אפשרות נוספת לאכיפת עבירת נסיעה באור אדום היא ע"י שוטרים הנוכחים בשטח. יש לציין שלשוטר יש הסמכות לרשום דוח לנהג גם על סמך עדותו של אדם אחר שהיה עד לביצוע העבירה, וזאת בהתאם לשיקול דעתו של השוטר. במקרה זה חייב השוטר לרשום בדו"ח את פרטי העד שראה את ביצוע העבירה. לציין כי התיישנות לעבירת רמזור אדום, בדו"ח הנרשם ע"י שוטר, היא למשך שנה.  

 

ככל שקיבלת דוח בגין עבירת אור אדום ברמזור, בין שמדובר בקנס או זימון לדין, מומלץ להיוועץ עם עו"ד לענייני תעבורה הבקיא בתחום לצורך בדיקת תקינות וחוקיות הדו"ח, והאפשרויות המומלצות לפעול ולהתמודד עמו .

 

לעו"ד יורם בלום ניסיון רב בתחום התעבורה, הן בייצוג בערכאות השונות, והן בייעוץ ללקוחות ומתן הכוונה בתחום.

 

עו"ד יורם בלום עסק משך שנים רבות כמתנדב באגף התנועה במשטרת ישראל, וצבר ניסיון רב בתחום אכיפת עבירות התעבורה השונות.

 

עו"ד בלום מכהן מזה שנים כחבר בוועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין.

 

ככל שהנך נדרש/ת לסיוע משפטי מקצועי, הנך מוזמן/ת ליצור קשר עם משרדנו ונשמח לעזור.

 

 

 

 

 

המאמר הנ"ל סוקר באופן כללי את ההליכים השונים, ואינו מתיימר לתת מענה מקיף להוראות הדין.

האמור לעיל אינו מהווה יעוץ משפטי, ויש להיוועץ עם עו"ד באשר לכל מקרה לגופו.

 

ראו עוד: 

 

 

מעבר ברמזור אדום 

יורם בלום - משרד עורכי דין​
יורם בלום - משרד עורכי דין​